فهرست مطالب

از آن‌جایی که آشپزخانه قلب فضای داخلی خانه و کانون صمیمیت خانواده می‌باشد؛ بنابراین تمیزی آن نسبت به بقیه جاهای دیگر بسیار حائز اهمیت است. می‌دانیم که خانم‌ها بیشتر اوقات خود را در آشپزخانه سپری می‌کنند؛ لذا داشتن یک محیط تمیز و مرتب در خلق و خوی آنان بسیار تاثیرگذار است. از طرفی دیگر ممکن است به‌دلیل یک سری مشغله‌های زندگی، تمیزکردن روزانه آن دردسرساز باشد. در این مقاله سعی بر این است که ترفندهای ضروری برای داشتن یک آشپزخانه‌ی براق و درخشان را به شما ارائه دهیم و چند شوینده برتر و پرطرفدار را به شما عزیزان معرفی کنیم.

روش های تمیز کردن آشپزخانه با مواد طبیعی

تمیز کردن چربی و آلودگی‌های آشپزخانه با استفاده از یک دستورالعمل مشخص شما را از سردرگمی نجات داده و در عین حال وقت کمتری را نیز از شما تلف می‌کند. در بخش زیر به تمیز کردن قسمت‌های مختلف آشپزخانه به صورت اصولی و قدم به قدم می‌پردازیم.

  • تمیز کردن اجاق گاز

تمیز کردن اجاق از چالش برانگیزترین بخش آشپزخانه برای اکثر خانم‌ها می‌باشد. یکی از راهکارهای خانگی برای تمیزکردن لکه و چربی‌ غذا روی آن، استفاده از مخلوط جوش شیرین با چند قطره آب یا لیمو و مایع ظرفشویی می‌باشد. برای از بین بردن لکه‌ قسمت های دیگر مانند دستگیره ها و بخش چدنی روی شعله می‌توانید از محلول آب و سرکه نیز استفاده کنید.

  • تمیز کردن سینک ظرفشویی

برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید در سینک ظرفشویی مقداری جوش شیرین بریزید. سپس مقداری سرکه روی آن ریخته و چند دقیقه صبر کنید. در مرحله آخر آبر داغ را باز کنید تا تاثیر پاک کنندگی مواد نام برده بیشتر شود.

  • تمیز کردن کاشی ها

برای پاک کردن و جرمگیری کاشی و سرامیک آشپزخانه و یا حمام و توالت می‌توانید سرکه یا آب لیمو را به همراه مقداری نمک پودر محلوط کرده و خمیری نرم تهیه کنید. سپس خمیر آماده را روی کاشی‌ها و سرامیک بمالید و به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید. پس از اتمام کار با استفاده از یک دستمال مرطوب کاشی‌ها را تمیز کنید.

 انواع شوینده های پرطرفدار

امروزه محلول‌های شوینده بسیار متنوعی در بازار موجود هستتد که هرکدام کارایی مخصوص به خود را دارند. سفیدکننده‌ها در اصل برای سفید کردن و درخشندگی لباس‌ها، سطوح و ظروف آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش زیر می‌خواهیم به تعدادی از شوینده‌های برتر و پرطرفدار آشپزخانه اشاره کنیم و در مورد هر کدام توضیحات مهمی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

  • وایتکس

وقتی که از مایع  وایتکس صحبت می‌کنیم به یاد پاکیزگی و تمیزی خانه می افتیم. ناگفته نماند که کیفیت این ماده به شدت بر روی سلامتی تاثیر گذار است؛ از طرفی‌دیگر خرید یک مایع سفید کننده‌ی با کیفیت، علاوه بر این‌که از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است، خطر آسیب رسیدن به سلامتی را کمتر می‌کند. در صورتی که نیاز به سفید کردن لباس های خود داشتید مایع سفید کننده وایتکس گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد که می‌تواند این کارها را انجام دهد. برای لکه زدایی می‌توانید 20میلی لیتر از آن محصول را با 5 لیتر آب مخلوط کرده و بگذارید که لباس هایتان به مدت 45 دقیقه در آن باقی بماند و سپس آب کشی کنید. دقت داشته باشید که استفاده از مایع سفید کننده بدون کاهش غلظت باعث تغییر رنگ برخی از سطوح می‌شود.

مزایا و معایب وایتکس

  • نقات قوت:
  • از بین برنده کامل رسوب و جرم‌ها
  • تمیز کننده‌ی بسیار قوی
  • مقرون به‌صرفه
  • رفع بوی نامطبوع حمام و دستشویی
  • نقات ضعف:
  • در صورت تماس با پوست یا چشم سوزش ایجاد می‌کند
  • در صورت تماس مستقیم با شیرآلات رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد
  • رایحه آن بسیار تند است
  • پاک کننده سیف

در آشپزخانه نظافت وسایلی چون اجاق گاز، فر و مایکرویوها بسیار حائز اهمیت بوده و تمیز یا آلوده بودن آن‌ها مستقیما بر روی سلامتی خانواده تاثیرگذار است. سیف از آن دسته شوینده‌های شناخته شده برای همه‌ی خانم‌ها است که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. این شوینده قوی حاوی ترکیبات پاک کننده بسیار موثر بوده که جهت پاک کنندگی لکه‌ها و چربی‌های به جامانده از غذا، سطوح و دوده های ایجاد شده بر روی هود و کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این لکه‌بر قوی بدون آسیب رساندن به سطوح، تمامی قسمت‌ها را کاملا درخشان و تمیز می‌نماید. توجه داشته باشید که چند منظوره سیف را حتما بعد از اسپری کردن با یک دستمال نم دار از روی سطوح تمیز نمایید. با توجه به این‌که طریق مصرف سیف به طور کامل پشت محصول نوشته شده است؛ لذا توجه داشته باشید که حتما با ماسک و دستکش از آن استفاده کنید.

  • جرم گیر گلرنگ

در محیط خانه تمیزی سرویس بهداشتی، حمام و سطوح سنگ و سرامیک از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تمیز کردن این قسمت‌ها باید از انواع پاک کننده‌ها، ضدعفونی کننده‌ها، شوینده‌ها و محصولات بهداشتی مانند جرم‌گیر استفاده کرد. جرم گیر گلرنگ یکی از آن پاک کننده‌های بسیار کاربردی است که قدرت پاک کنندگی بالایی برای از بین بردن لکه های سفت و قدیمی دارد. جرم‌گیر دارای غلظت مناسبی بوده و می‌توان آن را بدون ترکیب کردن با آب نیز برای تنظیم غلظت آن به‌کار برد. در صورت لزوم نیز می‌توان آن را با مقدار کمی آب مخلوط کرد. هنگام استفاده از جرم‌گیر گلرنگ باید به نکات مهمی نظیر موارد زیر توجه داشته باشیم:

  • دور از دسترس افراد نگهداری شود
  • هنگام نوشیدن تصادفی از این محصول سریعا مقداری شیر بنوشید
  • در صورت استفاده از جرم‌گیرها، از ماسک و دستک استفتده کنید
  • جرم‌گیر و جوهر نمک را هرگز با سایر شوینده ها مخلوط نکنید
  • در محیط کاملا خنک و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب قرار گیرد
  • مایع دسشویی گلرنگ

رعایت بهداشت فردی در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. امروزه مایع دستشویی جای صابون جامد را گرفته و در اکثر منازل از آن استفاده می‌شود؛ زیرا بهداشتی تر از صابون است و استفاده راحت تری دارد. یک مایع دستشویی خوب باید از کیفیت بالایی برای پاک کردن آلودگی از سطح پوست برخوردار باشد. رایحه و بوی خوب مایع دستشویی گلرنگ در کنار قدرت پاک کنندگی آن می‌تواند ما را ترغیب به خریداری این محصول کند. مردم دوست دارند بعد از شستن دست هایشان تازگی و پاکیزگی را روی دست هایشان حس کنند که یک رایحه ی خوب می‌تواند این حس را انتقال دهد.
علاوه بر تمامی این موارد باید فرمولی داشته باشد که در آن به سلامت پوست دست توجه ویژه‌ای کرده باشد. استفاده مداوم از مایع دستشویی نباید باعث خشکی پوست دستمان شود و این یکی از مهم‌ترین پارامترها است. قدرت پاک کنندگی بالا و کف فراوان باعث از بین بردن تمامی الودگی ها از سطح پوست می‌شود. PH مایع دستشویی گلرنگ، با PH طبیعی پوست دست شما کاملا سازگاری دارد و هیچ گونه حساسیتی ایجاد نمی‌کند.